12 Sep - 19 Oct
Vaudeville IV
Credits Spel
Naar teksten van Cervantes, Shakespeare en Gogol. Spel: Rosa Asbreuk, Patrick Duijtshoff, Kyrian Esser, Elisabeth ten Have, Timo Huijzendveld, Nicoline Raatgever, Roos Visser, Willem Voogd. Marketing: Nicole Kienhuis. Productie op de Parade is in handen van Jaïr Stranders. Acts en scenes zijn gemaakt en geschreven door de leden van De Theatertroep met bijdrage van studenten van de opleiding Writing for Performance HKU (Roos Huizinga, Nelleke van Doorn en Julia Dedreu) en Sytske van Koeveringe, Luuk Ritmeester schreef 'Oude lullen moeten weg' (bewerking van King Lear).

De Theatertroep brengt kakelverse toneelkwakzalverij in klassiek-moderne vaudevillevorm.

Dit keer verknipt, verscheurt, en vernietigt de Theatertroep een aantal helden uit de (toneel)literatuur, ter viering van hun dramatische eeuwigheid. Koning Lear, Don Quichot en De Revisor moeten eraan geloven.

Drie maskerades op één avond: een koningsdrama; een middeleeuwse roadtrip; en een politieke satire. Koning Lear laat zich ter meerdere eer en glorie van zichzelf inpakken in een net van leugens en slijmerij. Don Quichot houdt krampachtig vast aan zijn ridderlijke waardes uit de tijd dat mannen nog mannen waren en vrouwen vrouwen. De Revisor ondervindt aan den lijve dat je niks hoeft te kunnen om beroemd te zijn. Een narcist op een troon, een populist op een paard, en een oplichter in Emmeloord. Drie onsterfelijke opgeblazen ego’s. De Theatertroep prikt ze door, lapt ze op en blaast er weer gebakken lucht in tot ze op springen staan.

In drie korte nieuwe toneelstukken, die de actualiteit even schaamteloos misbruiken als het repertoire, komt een bonte stoet aan klassieke en hedendaagse mengfiguren voorbij: Een koningin met ingebeelde glutenallergie. Een flegmatieke pillendraaier. Een Russische politieagent die op extravagante homoseksuelen jaagt. Een bode met een bol-punt-com-pakketje. En nar die ook eens op de Parade wil spelen. Twee vrouwen die gewoon heel lekker aan het communiceren zijn. Een specialist op het gebied van trappen. Een verhuizer die rechten studeert en teven naait. Een zelfverklaard literator die zijn soep per stoomboot uit Parijs laat komen. En vloggende querulant die voor een ambtenaar wordt aangezien.

Shakespeare, Gogol en Cervantes draaien zich om in hun respectievelijke graven en als het aan ons ligt zullen ze blijven draaien tot ze er misselijk van zijn, want ook in de tijd van informatiebubbels en instafame, is hun werk is te scherpzinnig om vanaf te blijven.

Aankomende voorstellingen